Zastanawiasz się czym jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków? Zgodnie z Ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne to dokument, który zawiera dane pozwalające zidentyfikować daną nieruchomość oraz jej właściciela. Najczęściej wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów składa się po to, by uzyskać wpis do księgi wieczystej. Kiedy dokument jest wymagany? Co dokładnie zawiera? Kto może go uzyskać? Zapraszamy do lektury!
Kiedy jest wymagany wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Wypis i wyrys z rejestru gruntów potrzebny jest najczęściej wtedy, gdy należy złożyć księgę wieczystą. Dokument może przydać się również przy transakcjach kupna lub sprzedaży nieruchomości, ubiegania się o kredyt hipoteczny bądź podczas przygotowywania operatu szacunkowego nieruchomości, czyli opinii na temat jej wartości.
Co zawiera wypis i wyrys z rejestru gruntów?
W dokumentach można znaleźć informacje na temat rodzaju, funkcji (np. grunt mieszkaniowy, leśny, rekreacyjny, komunikacyjny) i położenia (nazwa województwa, nazwa powiatu, dzielnica itd.) konkretnej nieruchomości, wraz ze wskazaniem jej właściciela. Znajdziemy również następujące dane:
- zaznaczone granice działki,
- położenie działki w stosunku do sąsiadujących działek,
- rozmieszczenie budynków,
- nazwy ulic,
- oznaczenia dróg publicznych,
- trwałe punkty graficzne.
Ponadto na mapie naniesione są różne numery, takie jak:
- numer ewidencyjny działki,
- numer porządkowy i ewidencyjny budynku,
- numer punktu załamania linii granicznej,
- numer księgi wieczystej nieruchomości.
Kto może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Wypis i wyrys z rejestru gruntów może uzyskać właściciel budynku czy gruntu. Ponadto wydania dokumentu może zażądać:
- podmiot zarządzający nieruchomością,
- osoba, przedsiębiorstwo lub organ administracji publicznej mający prawne powody do uzyskania wypisu i wyrysu,
- operator sieci.
Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Aby uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków należy złożyć odpowiedni wniosek w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, na terenie którego zlokalizowana jest nieruchomość. Można to zrobić na kilka sposobów:
- Przez Internet – należy wejść na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, uzupełnić dane teleadresowe, a następnie wybrać interesujący nas powiatowy portal mapowy.
- W urzędzie bądź listownie – należy pobrać wniosek, uzupełnić go, a na koniec złożyć w starostwie powiatowym lub urzędzie (bądź wysłać pocztą).
Wypis i wyrys z rejestru gruntu – ile kosztuje?
Zastanawiasz się ile kosztuje wypis i wyrys z rejestru gruntu? To koszt 140 zł za elektroniczną wersję dokumentu bądź 150 zł za dokument drukowany