Wypis i wyrys z rejestru gruntów w Geodezja Poznań

wypis-i-wyrys-z-rejestru-gruntow-w-geodezja-poznan

Zastanawiasz się czym jest wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków? Zgodnie z Ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne to dokument, który zawiera dane pozwalające zidentyfikować daną nieruchomość oraz jej właściciela. Najczęściej wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów składa się po to, by uzyskać wpis do księgi wieczystej. Kiedy dokument jest wymagany? Co dokładnie zawiera? Kto może go uzyskać? Zapraszamy do lektury!

Kiedy jest wymagany wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów potrzebny jest najczęściej wtedy, gdy należy złożyć księgę wieczystą. Dokument może przydać się również przy transakcjach kupna lub sprzedaży nieruchomości, ubiegania się o kredyt hipoteczny bądź podczas przygotowywania operatu szacunkowego nieruchomości, czyli opinii na temat jej wartości.

Co zawiera wypis i wyrys z rejestru gruntów?

W dokumentach można znaleźć informacje na temat rodzaju, funkcji (np. grunt mieszkaniowy, leśny, rekreacyjny, komunikacyjny) i położenia (nazwa województwa, nazwa powiatu, dzielnica itd.) konkretnej nieruchomości, wraz ze wskazaniem jej właściciela. Znajdziemy również następujące dane:

  • zaznaczone granice działki,
  • położenie działki w stosunku do sąsiadujących działek,
  • rozmieszczenie budynków,
  • nazwy ulic,
  • oznaczenia dróg publicznych,
  • trwałe punkty graficzne.

Ponadto na mapie naniesione są różne numery, takie jak:

  • numer ewidencyjny działki,
  • numer porządkowy i ewidencyjny budynku,
  • numer punktu załamania linii granicznej,
  • numer księgi wieczystej nieruchomości.

Kto może uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów może uzyskać właściciel budynku czy gruntu. Ponadto wydania dokumentu może zażądać:

  • podmiot zarządzający nieruchomością,
  • osoba, przedsiębiorstwo lub organ administracji publicznej mający prawne powody do uzyskania wypisu i wyrysu,
  • operator sieci.

Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?

Aby uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków należy złożyć odpowiedni wniosek w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta, na terenie którego zlokalizowana jest nieruchomość. Można to zrobić na kilka sposobów:

  1. Przez Internet – należy wejść na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, uzupełnić dane teleadresowe, a następnie wybrać interesujący nas powiatowy portal mapowy.
  2. W urzędzie bądź listownie – należy pobrać wniosek, uzupełnić go, a na koniec złożyć w starostwie powiatowym lub urzędzie (bądź wysłać pocztą).

Wypis i wyrys z rejestru gruntu – ile kosztuje?

Zastanawiasz się ile kosztuje wypis i wyrys z rejestru gruntu? To koszt 140 zł za elektroniczną wersję dokumentu bądź 150 zł za dokument drukowany

Tagi :

Informacje

Udostępnij :